Pielęgniarka
szkolna
Aktualizacja 21.06.2021 r.
Pobierz
Upały.pdf
Aktualizacja 26.04.2021 r.
Pobierz
Dzieci nie jedzą śmieci.pdf
Aktualizacja 22.04.2021 r.
Pobierz
By mały kleszcz….pdf
Pobierz
Mały ratownik.pdf
Pobierz
Truskawkowy zawrót głowy.pdf
Pobierz
Ubranie a pogoda.pdf
Aktualizacja 16.04.2021 r.
Pobierz
Co robić aby nie chorować.pdf
Pobierz
Mleko i jego przetwory.pdf
Pobierz
Higiena przyrządzania posiłków.pdf
Pobierz
Jak Cię widzą, tak Cię piszą.pdf
Pobierz
Sprawdź co jesz.pdf
Pobierz
Żywienie a nauka.pdf
Pobierz
Warzywa i owoce na naszym stole.pdf
Pobierz
Zagrożenia cywilizacyjne.pdf
Aktualizacja 15.04.2021 r.
Pobierz
Aktywne spędzanie wolnego czasu.pdf
Pobierz
Estetyka stołu i zachowania przy stole.pdf
Pobierz
Woda dla każdego.pdf
Pobierz
Składniki pokarmowe.pdf
Aktualizacja 14.04.2021 r.
Pobierz
Zdrowie z wyboru.pdf
Aktualizacja 13.04.2021 r.
Pobierz
Kalendarz szczepień ochronnych.pdf
Pobierz
Test o zdrowiu.pdf
Pobierz
Dopalacze.pdf
Pobierz
Żyj smacznie i zdrowo.pdf
Aktualizacja 12.04.2021 r.
Pobierz
Koktajle.pdf
Pobierz
Kolorowanki o zdrowiu.pdf
Pobierz
Palenie tytoniu.pdf
Pobierz
Psychozabawa.pdf
Pobierz
Quiz o zdrowiu.pdf
Pobierz
Stanowisko pracy ucznia w domu.pdf
Aktualizacja 8.04.2021 r.
Pobierz
Higiena osobista.pdf
Aktualizacja 7.04.2021 r.
Pobierz
Przygotowanie do egzaminu.pdf
Aktualizacja 6.04.2021 r.
Pobierz
Światowy Dzień Zdrowia.pdf
Aktualizacja 2.04.2021 r.
Pobierz
Zdrowe święta.pdf
Aktualizacja 1.04.2021 r.
Pobierz
Higiena osobista.pdf
Aktualizacja 31.03.2021 r.
Pobierz
Dla mózgu i urody.pdf
Aktualizacja 30.03.2021 r.
Pobierz
Pomysł na drugie śniadanko.pdf
Aktualizacja 25.03.2021 r.
Pobierz
Wpływ cholesterolu na nasze zdrowie.pdf
Pobierz
Właściwości zielonych warzyw.pdf
Pobierz
Nowalijki.pdf
Aktualizacja 24.03.2021 r.
Pobierz
Jak dbać o zdrowie dzieci i młodzieży.pdf
Pobierz
Przesilenie wiosenne.pdf
Aktualizacja 4.12.2020 r.
Pobierz
dzień buraczka.pdf
Pobierz
grypa czy przeziębienie.pdf
Aktualizacja 15.10.2020 r.
Pobierz
Światowy Dzień Mycia Rąk – 15.10.2020.pdf

Aktualizacja 7.09.2020 r.
Pobierz
wstęp.pdf
Pobierz
nowe zasady kwarantanny – 02.09.2020.pdf


Szanowni Rodzice uprzejmie proszę o sprawdzanie głów swoich dzieci, a w przypadku wystąpienia wszawicy proszę zastosować odpowiednie leczenie.
W załączeniu przesyłam prezentację.
Pozdrawiam
pielęgniarka szkolna
Pobierz
Wszawica, swierzb.pdf
Aktualizacja 28.08.2020 r.
Pobierz
gorące wakacje.pdf
Pobierz
troska o osoby starsze.pdf
Pobierz
grzybobranie.pdf

Drogie Dzieci, Szanowni Rodzice,
Życzę wszystkim miłego wypoczynku, pamiętajcie o bezpieczeństwie swoim i swoich bliskich.
Ze względu na obecną sytuację epidemiologiczną i w trosce o wasze zdrowie, bezpieczeństwo, nagrody i dyplomy za konkursy wręczę Wam jak się spotkamy i bezpiecznie wrócimy do szkoły.
Ściskam Was mocno, wypoczywajcie bezpiecznie i do zobaczenia wkrótce.
Katarzyna Orzeszek
pielęgniarka szkolna
Aktualizacja 25.06.2020 r.
Pobierz
badania bilansowe u dzieci.pdf
Aktualizacja 15.06.2020 r.
Pobierz
Dzień Krwiodawstwa.pdf
Aktualizacja 10.06.2020 r.
Pobierz
Przygotowanie do egzaminu część I.pdf
Pobierz
egzamin ośmioklasisty część II.pdf
Pobierz
procedura przy covid część III.pdf
Pobierz
DANE TELEADRESOWE COVID19 egzamin część IV.pdf
Aktualizacja 9.06.2020 r.
Pobierz
CIEKAWOSTKI DLA ÓSMOKLASISTÓW.pdf
Aktualizacja 8.06.2020 r.
Pobierz
komunikaty dla ósmoklasistów.pdf
Aktualizacja 5.06.2020 r.
Pobierz
Wakacje nad morzem.pdf
Aktualizacja 4.06.2020 r.
Pobierz
bezpieczeństwo w czasie zabawy.pdf
Aktualizacja 1.06.2020 r.
Pobierz
Dzień Dziecka.pdf
Aktualizacja 29.05.2020 r.
Pobierz
Wścieklizna – wybrane choroby zakaźne.pdf
Aktualizacja 28.05.2020 r.
Pobierz
zagadki dla dzieci.pdf
Aktualizacja 26.05.2020 r.
Pobierz
Zdrowie dla mamy.pdf
Aktualizacja 25.05.2020 r.
Pobierz
szczepienia ochronne.pdf
Aktualizacja 22.05.2020 r.
Pobierz
Bezpieczeństwo nad wodą.pdf
Aktualizacja 21.05.2020 r.
Pobierz
10 powodów dla których warto jeść jabłka.pdf
Aktualizacja 20.05.2020 r.
DBAMY O BEZPIECZEŃSTWO WŁASNE I INNYCH.
Czym jest koronawirus?
SARS-CoV2 to określenie nowego koronawirusa, zidentyfikowanego w styczniu 2020 r. w chińskim mieście Wuhan, w prowincji Hubei.
Wirus ten wywołuje chorobę o nazwie COVID-19.
Drogi zakażenia
Koronawirus jest infekcją przenoszoną głównie drogą kropelkową, tak samo jak grypa i inne tzw. infekcje wirusowe.
Wirus znajduje się w rozprzestrzeniających się kropelkach, które powstają podczas kaszlu czy kichania.
Pośrednio do zakażenia może dojść poprzez dotykanie powierzchni, na których wydzielina z nosa czy gardła mogła się wcześniej osadzić, dlatego tak ważna jest odpowiednia higiena dłoni.
„Okres inkubacji”, czyli czas między dostaniem się wirusa do organizmu człowieka, a ewentualnym wystąpieniem pierwszych objawów, szacuje się między 1 a 14 dni, najczęściej jest to jednak około 5 dni.
Wiele zarażonych wirusem osób przechodzi całą infekcję bezobjawowo.
Profilaktyka na co dzień – jak się chronić?
– Myj często dłonie z użyciem mydła i ciepłej wody (po powrocie do domu, przed i po posiłku, po skorzystaniu z toalety, po kaszlnięciu i kichnięciu, po kontakcie z chorym i ze zwierzętami) przez min. 30 sekund
– Odkażaj dłonie preparatami na bazie alkoholu (dokładne wtarcie w powierzchnię całej dłoni, aż do całkowitego wyschnięcia)
– Unikaj dotykania rękami oczu, nosa i ust
– Zakrywaj nos i usta podczas kaszlu i kichania, najlepiej chusteczką (zużytą chusteczkę natychmiast wyrzuć – do zamkniętego kosza na śmieci lub woreczka)
– Wietrz regularnie pomieszczenia
– Unikaj dużych zbiorowisk i imprez masowych
– Podczas podróży zwróć szczególną uwagę na dbałość o higienę dłoni, zwłaszcza podczas spożywania posiłku – jeśli to możliwe, dokładnie umyj dłonie lub je zdezynfekuj
Aktualizacja 19.05.2020 r.
Pobierz
Nawyki higieniczne u dzieci..pdf
Aktualizacja 18.05.2020 r.
Pobierz
CO LECZYMY GDY ĆWICZYMY.pdf
Aktualizacja 15.05.2020 r.
Pobierz
Zdrowie powraca nocą.pdf
Aktualizacja 14.05.2020 r.
10 rad dla wszystkich jak chronić zdrowie psychiczne podczas epidemii
Obecna sytuacja epidemiczna oraz związane z tym zmiany w funkcjonowaniu społecznym mogą znacząco wpływać na nasze samopoczucie, wywołując niepokój oraz lęk. W tym okresie powinniśmy zadbać zarówno o swoje zdrowie fizyczne, jak i psychiczne. Sprawdź jak dbać o swoje samopoczucie oraz gdzie szukać pomocy w razie pogorszenia stanu zdrowia psychicznego. www.gov.pl
1. Nie pozwól, by nadmiar informacji pogorszył Twój nastrój
2. Dbaj o podtrzymywanie kontaktów społecznych w bezpieczny sposób
3. Codziennie przez co najmniej 30 min uprawiaj bezpieczną dla Ciebie i innych aktywność fizyczną
4. Dbaj o swoje zdrowie fizyczne – odżywiaj się prawidłowo, zadbaj o odpowiednio długi sen
5. Jeśli przebywasz w domu, zaplanuj jak spędzić czas izolacji
6. Postaraj się utrzymywać stały plan dnia
7. Dbaj o bezpieczeństwo w sytuacji kiedy musisz wyjść z domu
8. Unikaj radzenia sobie ze stresem za pomocą alkoholu i innych używek
9. Zastanów się, czy komuś z Twoich bliskich lub sąsiadów nie jest potrzebna pomoc
10. Chorzy i te osoby, które czekają na wyniki badań, czy odbywają kwarantannę wymagają szczególnej troski i opieki
Pobierz
Zdrowie psychiczne..pdf
Pobierz
stres.pdf
Aktualizacja 13.05.2020 r.
Wyrzucanie jedzenia jest nie tylko nieetyczne i nieekonomiczne, ale przekłada się na rynek i gospodarkę żywnościową.
Skala problemu jest tak duża, że Organizacja Narodów Zjednoczonych ustanowiła jednym z celów na lata 2015-2030 ograniczenie marnowania żywności.
Jak nie marnować żywności?
Jakie są sposoby?
Zachęcam do przeczytania poniższych wskazówek.
Pobierz
Jak nie marnować żywności..pdf
Aktualizacja 12.05.2020 r.
Pobierz
Dopalacze.pdf
Aktualizacja 11.05.2020 r.
Kochani dzisiaj spróbujemy odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
Dlaczego ludzie piją alkohol?
Jak wygląda człowiek, który wypił dużą ilość alkoholu?
Jaka jest natura działania alkoholu?
Kto może zostać alkoholikiem?
Kiedy alkohol szkodzi.
Do czego prowadzi nadużywanie alkoholu?
Pobierz
Edukacja antyalkoholowa.pdf
Aktualizacja 8.05.2020 r.
Pobierz
o szkodliwości energetyków.pdf
Aktualizacja 7.05.2020 r.
Pobierz
izotoniki.pdf
Aktualizacja 6.05.2020 r.
Pobierz
Dietetyk radzi..pdf
Aktualizacja 5.05.2020 r.
Pobierz
Truskawkowy zawrót głowy.pdf
Aktualizacja 4.05.2020 r.
Dekalog Zdrowia
ZDROWIE to uśmiech na twarzy!
ZDROWIE to chęć życia!
ZDROWIE to sprawność fizyczna!
ZDROWIE to chęć do pracy!
ZDROWIE to radość ducha!
ZDROWIE to brak bólu w ciele, a w duszy wesele.
mówić o zdrowiu można wiele..
jednym zdaniem – w zdrowym ciele zdrowy duch

1. Nie pij alkoholu. Żadne używki nie służą zdrowiu.
2. Ograniczaj spożycie soli.
3. Pij wystarczającą ilość wody.
4. Zachowaj umiar w spożyciu cukru i słodyczy.
5. Mięso spożywaj z umiarem.
6. Dbaj o różnorodność spożywanych produktów.
7. Strzeż się nadwagi i otyłości, nie zapominaj o codziennej aktywności fizycznej.
8. Spożywaj codziennie co najmniej 2 szklanki mleka (mleko można zastąpić jogurtem, kefirem i częściowo żółtym serem.)
9. Ograniczaj spożycie tłuszczów (w szczególności zwierzęcych), a także produktów zawierających dużo cholesterolu i izomery trans nienasyconych kwasów tłuszczowych (utwardzane tłuszcze roślinne występują głównie w twardych margarynach, słodyczach i gotowych wyrobach cukierniczych).
10. Ćwicz regularnie.

Aktualizacja 30.04.2020 r.
Pobierz
mity na temat palenia papierosów.pdf
Aktualizacja 29.04.2020 r.
OSY, BĄKI, PSZCZOŁY, SZERSZENIE
Uważaj na UŻĄDLENIE
Użądlenie – wprowadzenie żądła niektórych owadów (os, pszczół, szerszeni lub trzmieli) przez skórę, co w większości przypadków powiązane jest ze wstrzyknięciem jadu i pojawieniem się miejscowego odczynu anafilaktycznego. Użądlenie może okazać się śmiertelne w wyniku uczulenia na jad, wielokrotnych użądleń, uogólnionej reakcji alergicznej, w przypadku gdy miejscem użądlenia jest jama ustna (powstały obrzęk może uniemożliwiać oddychanie).
Jak udzielić pierwszej pomocy?
Gdy użądli cię pszczoła lub osa, może być niebezpiecznie. Szczególnie wtedy, gdy osoba użądlona jest uczulona na jad owada lub żądło trafi w gardło – powstający obrzęk może utrudnić oddychanie.
Obie sytuacje mogą zagrażać życiu i wymagają jak najszybszej interwencji lekarskiej.
W dwóch przypadkach użądlenie przez owada jest szczególnie niebezpieczne: jeżeli pszczoła albo osa zaatakowała okolicę ust, gardła lub języka (powstający obrzęk może być przyczyną zablokowania drożności dróg oddechowych) lub jeśli osoba użądlona jest uczulona na jad owada. Obie sytuacje mogą zagrażać życiu i wymagają jak najszybszej pomocy lekarskiej.
Objawy po użądleniu owada.
zmiany zabarwienia skóry, zasinienie;
obrzęk;
ból;
zaburzenia w oddychaniu, połykaniu;
wstrząs anafilaktyczny;
Jeśli poszkodowany NIE jest uczulony
1. Wyciągnij żądło szczypczykami lub pęsetą. Staraj się nie uciskać żądła.
2. Zdejmij biżuterie, później może okazać się to nie możliwe.
3. Zdezynfekuj ranę.
4.Posmaruj miejsce użądlenia np. Fenistil żel. Podaj do picia rozpuszczone w 1/2 szklanki wody 2 tabletki Calcium (wapna medycznego). Zmniejszy to uczucie swędzenia, bólu, złagodzi objawy.
5. W przypadku dużego obrzęku zastosuj zimne okłady lub okłady np. z Altacetu.
6. Poszkodowanego należy obserwować przez co najmniej godzinę i w przypadku pogorszenia stanu skonsultować się z lekarzem.
Jeśli poszkodowany JEST uczulony.
1. Zadzwoń na pogotowie ratunkowe 999 lub 112. Ta czynność może wykonać osoba którą poprosisz o pomoc.
2. Wyciągnij żądło szczypczykami lub pesetą. Staraj się nie uciskać żądła.
3. Jeśli poszkodowany ma przy sobie leki, które musi zażyć w przypadku użądlenia owada – pomóż mu je zażyć.
4. Zdejmij biżuterie, później może okazać się to nie możliwe.
5. Zdezynfekuj ranę.
6. Posmaruj miejsce użądlenia np. Fenistil żel. Podaj do picia rozpuszczone w 1/2 szklanki wody 2 tabletki Calcium (wapna medycznego). Zmniejszy to uczucie swędzenia, bólu, złagodzi objawy.
7. Daj poszkodowanemu kostkę lodu do ssania zmniejszy to obrzęk dróg oddechowych – oczywiście tylko wtedy kiedy poszkodowany jest świadomy i przytomny.
8. Obserwuj poszkodowanego kontroluj czynności życiowe w razie konieczności rozpocznij reanimacje.
9. Czekaj na przybycie pogotowia ratunkowego.
Jeśli użądlenie nastąpiło w szyję, język, podniebienie, krtań, wewnętrzną powierzchnie policzka.
1. Zadzwoń na pogotowie ratunkowe 999 lub 112. Ta czynność może wykonać osoba która poprosisz o pomoc.
2. Wyciągnij żądło szczypczykami lub pęsetą. Staraj się nie uciskać żądła.
3. Daj poszkodowanemu do picia rozpuszczone w 1/2 szklanki wody 2 tabletki Calcium (wapna medycznego). Zmniejszy to uczucie swędzenia, bólu, złagodzi objawy oraz kostkę lodu do ssania zmniejszy to obrzęk dróg oddechowych – oczywiście tylko wtedy kiedy poszkodowany jest świadomy i przytomny.
4. Obserwuj poszkodowanego kontroluj czynności życiowe w razie konieczności rozpocznij reanimacje.
5. Czekaj na przybycie pogotowia ratunkowego.
Aktualizacja 28.04.2020 r.
Pierwsza pomoc w drobnych wypadkach
Drodzy Rodzice,
nie ma dziecka, które chociażby raz (a zwykle wiele razy) nie stłukło sobie kolanka, nie nabiło guza na głowie albo którego nie użądliła osa.
Nawet niewinne robienie babek może skończyć się skaleczeniem.
Jak to możliwe? Wystarczy, że malec natknie się na kawałek szkła w piasku. Drobnych wypadków często nie da się uniknąć.
Sprawdź, jak pomóc wtedy dziecku.
Drzazga w skórze – jak pomóc dziecku?
Dziecko drzazgę może sobie wbić np. podczas zabawy na drewnianym bujanym koniku czy opierając się o płotek. Co wtedy?
– Miejsce, w którym tkwi drzazga, przemyj wodą.
– Jeśli jest niewielka i widzisz, że wystaje ponad skórę, uchwyć ją pęsetą i wyciągnij. Jeśli cała schowana jest pod naskórkiem, spróbuj podważyć ją za pomocą igły jednorazowej lub zwykłej (zdezynfekuj ją spirytusem lub opalając jej czubek nad płomieniem świecy). Jeżeli jednak masz trudności z usunięciem drzazgi, spróbuj najpierw wymoczyć skórę w ciepłej wodzie z mydłem.
– Po usunięciu drzazgi przemyj rankę wodą utlenioną lub Octeniseptem.
Potrzebny lekarz, jeśli: Zadra tkwi bardzo głęboko i nie możesz jej wyjąć albo skóra wokół zrobiła się gorąca i obrzęknięta. Mogło dojść do infekcji bakteryjnej.
Otarcie naskórka – jak pomóc dziecku?
Takie otarcia najczęściej zdarzają się na łokciach i kolanach, bo w momencie przewrócenia się to na te części ciała dziecko upada. Zdarte są tylko górne warstwy skóry, więc zazwyczaj nie występuje tak obfite krwawienie, jak przy ranach ciętych.
– Obmyj delikatnie miejsce skaleczenia pod bieżącą wodą lub jałową gazą zamoczoną w wodzie z mydłem, by oczyścić je z brudu. Jeśli nie możesz zrobić tego natychmiast lub dziecko bardzo głośno protestuje, wykorzystaj okazję podczas wieczornej kąpieli.
– Otarcia szybko się goją, więc nie ma potrzeby zakładania na nie opatrunku, chyba że rana obficie krwawiła i trzeba ją ucisnąć albo sączy się z niej surowicza wydzielina.
Potrzebny lekarz, jeśli: Otarcie nie chce się goić, paprze się, wokół pojawiło się zaczerwienienie.
Przytrzaśnięcie palca – jak pomóc dziecku?
To zdarza się dość często, bo ciekawskie dziecko wkłada rączki w każdą napotkaną szparę czy szczelinę.
– Najlepiej, by stłuczony palec dziecko włożyło na kilkanaście minut do zimnej wody.
Potrzebny lekarz, jeśli: Paluszek zaczął szybko obrzmiewać, wydaje ci się, że jest zniekształcony, dziecko nie może nim poruszać. Objawy te mogą świadczyć o złamaniu.
Stłuczenia – jak pomóc dziecku?
Choć guzy i siniaki mogą wyglądać naprawdę okropnie – osiągać rozmiary kurzego jaja i mienić się wszystkimi kolorami tęczy, zazwyczaj nie są groźne.
– Przyłóż do bolącego miejsca zimny kompres – można kupić gotowe żelowe okłady lub użyć kostek lodu owiniętych w pieluszkę, gazę czy folię (nie przykładaj lodu bezpośrednio na skórę!).
– Obrzęk złagodzi żel arnikowy lub okład z Altacetu (można także położyć na stłuczenie liść surowej kapusty lub kompres ze schłodzonego kwaśnego mleka).
– Jeśli dziecko bardzo cierpi z bólu, podaj mu środek przeciwbólowy dla dzieci, np. paracetamol.
– Po uderzeniu w głowę zawsze przez kilka godzin obserwuj, czy u dziecka nie pojawiły się niepokojące objawy.
Potrzebny lekarz, jeśli: Dziecko po uderzeniu w głowę zrobiło się senne, wymiotuje, ma drgawki, zawroty głowy, z uszu lub nosa wypływa krwawa lub wodnista wydzielina, wokół oczu lub za uszami pojawiło się zasinienie. Lekarz będzie musiał sprawdzić, czy nie doszło do uszkodzenia mózgu. Zawsze gdy dojdzie do urazu głowy z utratą przytomności, nawet krótkotrwałą, należy wezwać pogotowie!
Pogryzienia przez owady – jak pomóc dziecku?
Pogryzienia przez komary lub meszki
Ich ukąszenia są zazwyczaj niegroźne, ale za to bardzo uciążliwe – okropnie swędzą i dziecku trudno powstrzymać się od drapania. Meszki ponadto często atakują gromadnie, co może być niebezpieczne dla najmłodszych dzieci.
– Posmaruj czerwone bąble specjalnym żelem po ukąszeniu owadów, który łagodzi świąd (kupisz go w aptece).
– Jeśli nie masz takiego, przetrzyj ukąszenia spirytusem lub zrób okład z roztworu sody oczyszczonej.
– Pilnuj, by dziecko nie rozdrapywało podrażnionych miejsc (powinno mieć krótko obcięte paznokcie).
Potrzebny lekarz, jeśli: Na ciałku dziecka widać wiele ukąszeń, które rozdrapuje do krwi.
Użądlenie przez osę lub pszczołę
Miejsce po użądleniu jest opuchnięte, zaczerwienione, bledsze po środku, boli i swędzi. Gdy ugryzie pszczoła, w skórze zazwyczaj tkwi pozostawione przez owada żądło.
– Jeśli w skórze tkwi żądło, spróbuj usunąć je, używając specjalnej pompki, pęsety lub zeskrobując je paznokciem.
– Zrób dziecku okład ze słabego kwasu (roztworu octu lub soku z cytryny) lub kompres z roztworu sody oczyszczonej. Ulgę przyniesie również przyłożenie plasterka cytryny, korzenia pietruszki, liścia surowej kapusty czy kompresu ze schłodzonego kwaśnego mleka. Możesz też zastosować żel zmniejszający swędzenie.
– Jeśli miejsce po ukąszeniu jest obrzęknięte i zaczerwienione, możesz dziecku podać wapno, które łagodzi objawy uczulenia, lub lek przeciwalergiczny. Uwaga! Użądlenie przez osę lub pszczołę może być niebezpieczne w przypadku uczulenia na jad tych owadów.
Potrzebny lekarz, jeśli: Dziecko zostało ugryzione w język czy usta, ma objawy reakcji alergicznej. Wezwij pogotowie również wtedy, gdy dziecko ukąsiło kilka os lub pszczół albo szerszeń.
Pogryzienie przez mrówki
Po ich ugryzieniach zostają drobne czerwone, piekące ślady.
– Objawy pokąsania złagodzi kompres z roztworu sody oczyszczonej – ma ona odczyn zasadowy, co zneutralizuje zawarty w jadzie kwas mrówkowy.
– Możesz także posmarować miejsce pogryzienia żelem łagodzącym swędzenie.
Potrzebny lekarz, jeśli: Dziecko jest mocno pokąsane, a w miejscu pogryzień pojawiła się opuchlizna.
Kleszcz w skórze – jak pomóc dziecku?
Kleszcze w skórze wyglądają jak czarne łuski. Mogą przenosić groźne choroby: odkleszczowe zapalenie opon mózgowych, boreliozę. Dziecko nie poczuje ugryzienia, ponieważ owad, wpijając się w skórę, wydziela środek znieczulający.
– Po przyjściu do domu ze spaceru po lesie czy parku zawsze dokładnie oglądaj ciało dziecka (kleszcze lubią się wpijać pod pachą, w pachwinach, we włosach).
– Kleszcza powinno się usunąć jak najszybciej – w ciągu 24 godzin.
– Nie smaruj go tłuszczem, bo dusząc się, wydzieli jeszcze więcej toksycznych substancji.
– Uchwyć owada pęsetą tuż przy skórze i zdecydowanym ruchem go z niej wyciągnij. Możesz też użyć do tego specjalnej pompki (do kupienia w aptece).
– Miejsce po kleszczu koniecznie zdezynfekuj wodą utlenioną lub Octeniseptem albo przynajmniej porządnie umyj wodą z mydłem.
Potrzebny lekarz, jeśli: Kleszcz długo tkwił w skórze, a miejsce po nim zrobiło się obrzęknięte i gorące albo po kilku dniach (lub tygodniach) od ugryzienia dziecko ma objawy przeziębienia. Zgłoś się do lekarza też wtedy, gdy nie udało ci się usunąć kleszcza w całości.
Urazy ucha – jak pomóc dziecku?
Dziecko włożyło sobie coś do ucha
Dzieci wkładają sobie do uszu najróżniejsze rzeczy, np. koraliki, nasiona grochu, fasoli itp. Gdy te pęcznieją, ucho boli, i to bardzo mocno.
Potrzebny lekarz, jeśli: Pamiętaj, że ciało obce w kanale słuchowym zawsze wymaga wizyty u lekarza, bo jeśli sama będziesz chciała wyciągnąć z ucha koralik czy nasionko, możesz je wepchnąć jeszcze głębiej. Poza tym ciał obcych nie usuwa się pęsetą, ale specjalnym haczykiem, lepiej więc wybrać się z dzieckiem do laryngologa, a nie do pediatry.
Do uszka dostał się owad
Do ucha może dostać się np. mrówka, szczypawka. To dość nieprzyjemne, a nawet bolesne (mrówka głośno „tupie”, biegając po błonie bębenkowej). Na szczęście intruza można się pozbyć bez problemu.
– Wlej do ucha kilka kropli spirytusu albo innego białego alkoholu (czystej wódki), chwilę odczekaj, a potem przechyl głowę dziecka tak, by owad mógł wypłynąć. Spirytus jest bezpieczniejszy niż woda: robal ginie natychmiast, ucho jest od razu odkażone, a spirytus szybko paruje.
Potrzebny lekarz, jeśli: Intruz nie wypadł w całości. Trzeba wówczas koniecznie pójść z dzieckiem do laryngologa.
Uraz błony bębenkowej ucha
Bywa, że w zabawie ktoś komuś wkłada do ucha patyk, np. po to, by sprawdzić, czy uda się go wyjąć z drugiej strony. Błonę bębenkową można uszkodzić także podczas czyszczenia uszu patyczkiem kosmetycznym.
– W takiej sytuacji do ucha nie wolno wlewać żadnych kropli, bo kropelka krwi, która tworzy się na uszkodzonej błonie bębenkowej, jest niczym plasterek: umożliwia wytworzenie blizny, chroni ucho środkowe przed wtargnięciem bakterii.
Potrzebny lekarz, jeśli: Każdy uraz błony bębenkowej wymaga szybkiej wizyty u laryngologa. Lekarz oczyści przewód słuchowy i ewentualnie „załata dziurę”. Dziecku zwykle trzeba podać antybiotyk.
Piasek, mucha w oku – jak pomóc dziecku?
Dziecko podczas zabawy może sypnąć sobie w oczy piaskiem, może się w nich znaleźć muszka lub rzęsa.
– Nie pozwól trzeć oczka.
– Podnieś delikatnie górną powiekę. Jeśli zdołasz dojrzeć „intruza“, postaraj się wyjąć go z oka zmoczonym rogiem czystej chusteczki.
– Jeśli nic w oku nie widzisz, przepłucz je dużą ilością letniej wody lub solą fizjologiczną.
Potrzebny lekarz, jeśli: Oko zrobiło się czerwone, bolesne, zaczyna ropieć. Gdy oczko jest skaleczone, jedź z dzieckiem do szpitala na dyżur okulistyczny.
Skaleczenie – jak pomóc dziecku?
To chyba najczęstszy uraz małego dziecka.
– Dokładnie oczyść ranę z brudu pod bieżącą wodą.
– Zdezynfekuj ją wodą utlenioną (lub innym preparatem bakteriobójczym do stosowania na otwarte rany, np. Octeniseptem).
– Osusz delikatnie jałowym gazikiem (nigdy watą!) i załóż plaster z opatrunkiem lub jałowy opatrunek (gazik, a na to bandaż).
– Jeśli rana mocno krwawi, uciśnij ją gazą przez około 15 minut.
Potrzebny lekarz, jeśli: Krwawienie jest intensywne lub po półgodzinie nie ustaje, rana jest rozległa i głęboka – być może konieczne okaże się założenie szwów. A także wtedy, gdy dziecko skaleczyło się zardzewiałym gwoździem lub rana jest mocno zabrudzona ziemią – istnieje ryzyko zakażenia tężcem. Wówczas lekarz poda dziecku antytoksynę tężcową.
Aktualizacja 27.04.2020 r.
25 kwietnia obchodziliśmy Światowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem. W załączeniu przesyłam Wam ciekawostki na ten temat, poczytajcie proszę i pamiętajcie aby dbać o uszy. Hałas w warunkach naturalnych jest praktycznie nie do uniknięcia. Towarzyszy nam w domu, pracy, na spacerze oraz przy korzystaniu z wszelkich zdobyczy cywilizacji.
http://youtu.be/9YTa9nMXF_k
Pobierz
Zagrożenie hałasem.pdf
Aktualizacja 24.04.2020 r.
Kochani, na dzisiaj przygotowałam dla Was dwa programy edukacyjne związane z edukacją antytytoniową. Program pt,, Czyste powietrze wokół nas” kierowany jest dla kl. 0a, 0b, 0c, natomiast program ,,Bieg po zdrowie „ dla klasy IV. W materiale znajdziecie kolorowanki, piosenki, filmiki, zeszyty ćwiczeń. Zachęcam do zabawy wspólnie z Rodzicami.
Czyste Powietrze Wokół Nas to program edukacyjny kierowany do przedszkolaków. Jest to program przedszkolnej edukacji antytytoniowej. Najskuteczniejszym działaniem w zapobieganiu chorób spowodowanych paleniem tytoniu jest promocja zdrowia. Dzięki programom edukacyjnym, wśród dzieci i młodzieży kształtowane są prawidłowe postawy zdrowotne. Państwowa Inspekcja Sanitarna podejmuje m.in. takie działania jak koordynowanie programów edukacji antytytoniowej dla przedszkoli i szkół.
Jednym z takich programów jest program edukacyjny dla dzieci w wieku przedszkolnym, ich rodziców i opiekunów „Czyste Powietrze Wokół Nas”. Program „Czyste Powietrze Wokół Nas” realizowany jest od 2008 roku. Program jest dostosowany do dzieci w wieku 5-6 lat. Głównym celem Programu jest zwiększenie wiedzy rodziców w zakresie ochrony dzieci przed narażeniem na działanie dymu tytoniowego oraz kształtowanie świadomych, asertywnych postaw wśród dzieci dotyczących ochrony własnego zdrowia, w przypadku bezpośredniego kontaktu z osobami palącymi.
Program ma za zadanie:
1. Wykształcić umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymów.
2. Wykształcić umiejętności rozpoznawania różnych dymów, „wydobycie” dymu papierosowego.
3. Zwiększyć wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego.
4. Zwiększyć poziom wiedzy na temat skutków palenia papierosów.
5. Zwiększyć wrażliwość dzieci na miejsca, w których mogą być narażone na dym tytoniowy.
Czy dzieci mogą odpowiedzieć na pytanie:
Co i dlaczego dymi?
Jak się czuję, kiedy dymi papieros?
Co się dzieje, kiedy ludzie palą papierosy?
Jak unikać dymu papierosowego?
Dlaczego ludzie palą papierosy?
„Bieg po zdrowie”
to program antytytoniowej edukacji zdrowotnej
To na nas – osobach dorosłych – spoczywa odpowiedzialność za przebieg rozwoju najmłodszych.
Profilaktyka palenia tytoniu jest ważnym zadaniem i powinna być na stałe wpisana w działania edukacyjno-wychowawcze.
Grupa, do której skierowany jest program, to dzieci w IV klasie szkoły podstawowej (grupa wiekowa 9-10 lat).
Główne cele programu:
opóźnienie lub zapobiegnięcie inicjacji tytoniowej wśród dzieci i młodzieży,
pokazanie atrakcyjności życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego,
zwiększanie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów.
Program jest skierowany także do rodziców i opiekunów uczniów, gdyż zwiększa to skuteczność programów profilaktycznych.
Kochani, w załączeniu przesyłam Wam zeszyt ćwiczeń oraz filmiki, jeżeli znajdziecie czas to zachęcam Was do wzięcia udziału w programie.
http://youtu.be/4AGbYiCrdSI
http://youtu.be/JD7fazf2VL0
http://gis.gov.pl/wp-content/uploads/2017/08/Zeszyt-%c4%87wicze%c5%84-dla-uczni%c3%b3w.pdf
http://gis.gov.pl/wp-content/uploads/2018/04/kolorowanka.pdf
http://youtu.be/cYjkEiaNvmk
Aktualizacja 23.04.2020 r.
Dzień dla serca.
Serce każdego człowieka to bardzo ważny, a wręcz najważniejszy organ.
Zróbmy wszystko, aby było zdrowe, silne i służyło nam jak najdłużej.
Jak dbać o serce? Zachęcam do przeczytania zaleceń. Dla dzieci film z serii ,,Było sobie życie – serce”.
http://youtu.be/dB5YFkw1Wpw
Pobierz
Dzień dla serca.pdf
Aktualizacja 22.04.2020 r.
Dla chętnych polecam informacje Państwowego Zakładu Higieny, Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego nt. zachorowań na choroby zakaźne i zakażenia w Polsce, nt. szczepień ochronnych oraz definicji wybranych chorób zakaźnych.
Można poczytać biuletyny, meldunki publikowane przez PZH, zapoznać się z aktualną sytuacją. epidemiologiczną w kraju.
Aktualizacja 21.04.2020 r.
Szanowną młodzież zachęcam do zapoznania się z programem
Żyj Smacznie i Zdrowo.
Kochani dowiecie się jak dbać o zdrowie, jak zmienić nawyki żywieniowe oraz że gotowanie wcale nie jest trudne. Zachęcam do obejrzenia filmów.
http://youtu.be/DF4znGEcBPU
http://youtu.be/MuY3C0rTChY
http://youtu.be/c8_u_SsiJwg
http://youtu.be/v5hlj_Vf8Ng
http://youtu.be/O76fPnuCknE
Pobierz
Żyj smacznie i zdrowo.pdf
Aktualizacja 20.04.2020 r.
Porady w pigułce, czyli jak zachęcić dzieci do jedzenia, spożywania wspólnych posiłków, przekąseczki, kolorowy parasol, żywienie a nauka, jak zachęcić dzieci do jedzenia warzyw, w strączkowych siła, drugie śniadanie-ważny posiłek, pomysły na zdrowe kanapki, mleko i przetwory mleczne.
Pozdrawiam
Kasia
Pobierz
drugie śniadanie-ważny posiłek.pdf
Pobierz
jak zachęcić dzieci do jedzenia warzyw.pdf
Pobierz
kolorowy parasol.pdf
Pobierz
mleko.pdf
Pobierz
Niejadki.pdf
Pobierz
pomysły na zdrowe kanapki.pdf
Pobierz
przekąszanie.pdf
Pobierz
w strączkowych siła.pdf
Pobierz
wspólne posiłki.pdf
Pobierz
żywienie a nauka.pdf
Aktualizacja 17.04.2020 r.
Drodzy Zerówkowicze, czy wiecie skąd się biorą produkty ekologiczne?
Dzieci z klasy 0A, 0B i 0C zachęcam do obejrzenia prezentacji oraz filmu a dowiecie się jak to jest z tą ekologiczną żywnością. Dla wytrwałych są kolorowanki – zamieszczone w pliku.
http://youtu.be/7_2NNcSqu5w
http://gis.gov.pl/aktualnosci/skad-sie-biora-produkty-ekologiczne-nowy-ogolnopolski-program-edukacyjny-dla-przedszkoli/
Pobierz
produkty ekologiczne.pdf
Aktualizacja 16.04.2020 r.
Szanowni Rodzice, Opiekunowie
zachęcam Państwa do zapoznania się z artykułami opracowanymi przez Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej. Ciekawostki dotyczą m.in. jak planować zakupy w okresie epidemii, jak dbać o formę oraz jak rozmawiać z dzieckiem.
Pobierz
jak dbać o formę.pdf
Pobierz
jak planować rozsądne zakupy.pdf
Pobierz
jak robić zakupy.pdf
Pobierz
jak rozmawiać z dzieckiem.pdf
Aktualizacja 15.04.2020 r.
Szanowni Państwo, drodzy rodzice pamiętajmy o ochronie osobistej oraz o przestrzeganiu zaleceń Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia w załączeniu przesyłam Państwu informacje jak obchodzić się z maseczką ochronną i rękawicami.
Zachęcam również do obejrzenia filmów:
http://youtu.be/nt2o03F8wow
http://youtu.be/JI2akr9pcBk
http://youtu.be/eOH2uv7KevU
http://youtu.be/Bqn45u7WIMo
Pobierz
Jak nałożyć i zdjąć maseczkę.pdf
Pobierz
rękawice ochronne.pdf
Pobierz
zalec. 16.04.pdf
Aktualizacja 8.04.2020 r.
W RAMACH Szkoły Promującej Zdrowie, zachęcamy wszystkich do spożywania wody.
Woda jest niezbędna, by w organizmie człowieka mogły zachodzić wszystkie procesy warunkujące jego prawidłowe funkcjonowanie.
Wszelkie niedobory płynów w ciele mają wpływ na pracę narządów wewnętrznych i nasz wygląd, dlatego tak ważna jest odpowiednia podaż wody.
Woda spełnia szereg funkcji w naszym organizmie.
Jej głównym zadaniem jest utrzymywanie temperatury ciała na stałym, korzystnym dla jego funkcjonowania, poziomie.
Istotną rolą wody jest także usuwanie toksyn i wszelkich szkodliwych substancji z organizmu.
Niestety, ciało człowieka nie ma zdolności do magazynowania wody. Oznacza to, że jej straty należy na bieżąco uzupełniać.
Wodę tracimy z organizmu w związku z różnymi procesami (oddychania, trawienia itp.), działaniami (nasilony wysiłek fizyczny), stanami (gorączka) i warunkami atmosferycznymi (wysoka temperatura powietrza).
Warto mieć przy sobie butelkę wody mineralnej i sączyć ją co kilka minut małymi łykami.
Pobierz
woda zdj.pdf
Pobierz
światowy Dzień Zdrowia.pdf
Pobierz
śmieszne kanapki.pdf
Pobierz
zdrowe sałatki.pdf
Pobierz
hasła.pdf
Pobierz
KOLOROWANKI.pdf
Aktualizacja 7.04.2020 r.
Jak chronić zdrowie psychiczne podczas epidemii
Pobierz
10 Rad.pdf
Dlaczego warto pić koktajle…
Pobierz
KOKTAJLE.pdf
CO ROBIĆ ABY NIE CHOROWAĆ
– Jak najczęściej myj ręce, najlepiej używając mydła i wody,
– Kiedy kichasz lub kaszlesz będąc między ludźmi zakryj usta chusteczką lub swoim zgiętym łokciem, zaraz po tym wyrzuć chusteczkę i umyj ręce,
– Unikaj bliskiego kontaktu z osobami, które mają gorączkę i kaszlą,
– Jeśli masz gorączkę, kaszel i trudności z oddychaniem udaj się do lekarza,
– Dbaj o sen i wypoczynek,
– Pij dużo wody- minimum 2 litry tj 8 szklanek dziennie – nie tylko nawadniasz organizm, ale pozbywasz się wirusów z organizmu
– Jedz owoce i warzywa do każdego posiłku,
– Oddychaj świeżym powietrzem – im więcej, tym lepiej. Kiedy nie jest bardzo zimno, wpuść trochę powietrza do pokoju i całego domu. A w chłodniejsze dni – rób krótkie wietrzenia w poszczególnych pomieszczeniach,
– Ćwicz codziennie.
Za typowe symptomy grypy uznaje się:
– wysoką gorączkę (często przekraczającą 39°C);
– dreszcze;
– suchy męczący kaszel, któremu często towarzyszy ból w klatce piersiowej oraz duszność;
– ból głowy;
– bardzo intensywny ból mięśni i stawów.
Jakie wirusy wywołują grypę?
Infekcja, zwana potocznie grypą, jest spowodowana wirusem, choć nie zawsze wirusem samej grypy. Otóż istnieje mnóstwo różnych drobnoustrojów, które w chwili mniejszej odporności organizmu (np. spowodowanej gwałtowną zmianą temperatury) uderzają z całą mocą.
Pierwsza zagrażająca nam grupa to adenowirusy, następnie wirusy grypy, które dzielą się na typy: A, B i C oraz wiele podtypów.
Ile czasu potrzebuje wirus grypy, aby dać znać o sobie naszemu organizmowi?
Okres inkubacji przebiega bezobjawowo i trwa od 1 do 5 dni.
Czy istnieje w stu procentach skuteczny lek przeciwgrypowy lub zwalczający objawy przeziębienia?
Medycyna nie dysponuje jednym skutecznym lekiem. Większość to leki objawowe, np. o działaniu przeciwgorączkowym lub przeciwbólowym.
Czy szczepienia przeciw grypie są skuteczne?
Tak, ale nie chronią organizmu przed przeziębieniami.
Czy antybiotyki zwalczają grypę?
Antybiotyki powinny być stosowane wyłącznie w przypadku bakteryjnych zakażeń dróg oddechowych.
W zakażeniach wirusowych, do jakich należy grypa, antybiotyki nie wpłyną skutecznie na przebieg leczenia. Natomiast jeżeli dojdzie do powikłań grypy, np. w postaci zapalenia zatok, należy zastosować odpowiednio dobraną antybiotykoterapię.
Czy grypa może zagrażać życiu człowieka?
Niebezpieczne są powikłania; zapalenie płuc: odoskrzelowe lub płatowe, zapalenie krtani, zapalenie zatok przynosowych, zapalenie ucha środkowego itd.
Co zrobić, aby uniknąć powikłań?
Przede wszystkim jak najszybciej podjąć odpowiednie działania.
Za pomoc w promowaniu zdrowia dziękujemy uczennicom klasy VIA oraz uczniom klasy VB.


Aktualizacja 6.04.2020 r.
Szanowni Uczniowie, zachęcam Was do zapoznania się z materiałem edukacyjnym pt,,Zdrowie na talerzu”. Jest to piramida zdrowia przedstawiona w innej formie. W materiale znajdziecie 10 punktów , których należy przestrzegać, aby utrzymać zdrowie, krzyżówkę i kolorowanki.
Razem z Rodzicami, bliskimi obejrzyjcie ciekawe filmy – w załączeniu.
Pozdrawiam
Katarzyna Orzeszek -pielęgniarka szkolna
http://youtu.be/KSmjz0wjh9M
http://youtu.be/IMttrhpn09A
http://youtu.be/jblw1KaIm3E
http://youtu.be/e0BI1CSdlDg
Pobierz
zdrowie na talerzu.pdf
Kochani Uczniowie przesyłam Wam karty pracy , oczywiście dla chętnych na temat kleszczy.
Pamiętajcie!
KLESZCZ MAŁY CZY DUŻY, NIC DOBREGO NIE WRÓŻY.
CHROŃ SIĘ PRZED KLESZCZAMI WSZYSTKIMI SPOSOBAMI.
POZDRAWIAM
życzę miłej zabawy i dużo zdrówka.
pielęgniarka szkolna
Katarzyna Orzeszek
Pobierz
Kleszcze.pdf
Pobierz
Kleszcze2.pdf
Pobierz
Kleszcze3.pdf
Pobierz
Kleszcze4.pdf
Pobierz
Kleszcze5.pdf
Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda, tak się zaczyna wielka przygoda…
uczniowie klasy IA, IB, IC poznawali techniki higieny jamy ustnej.
Dlaczego należy myć zęby? Jak należy myć zęby? Czym należy myć zęby?
Jak dbać o higienę jamy ustnej?…na te pytania dzieci odpowiadały, odbywały się zajęcia teoretyczne i praktyczne.
Rodzice i bliscy mogli podziwiać wystawkę prac dzieci pt;,,Jak dbam o zęby.”
Jak prawidłowo myć zęby?
– Zęby oczyszczaj 2 razy dziennie, koniecznie przed pójściem spać.
– Szczoteczkę trzymaj całą dłonią, w takiej pozycji, by twoja dłoń jak najmniej się męczyła podczas szczotkowania.
– Nie opuszczaj żadnego zęba – najlepiej myj zęby codziennie według jednego schematu. Jeśli jesteś praworęczny zacznij od prawej strony (jest trudniejsza do oczyszczenia, więc warto zająć się nią na początku póki ręka nie jest zmęczona).
– Powierzchnie żujące myj na początku lub na końcu szczotkowania ruchami szorującymi. Jeśli masz skłonność do powstawania próchnicy w bruzdach na powierzchniach żujących, zacznij mycie właśnie od nich.
– Myj zęby ok. 2 minuty – pamiętaj, że istnieje tendencja do skracania szczotkowania (zwykle do ok. 1 min). Co jakiś czas myj zęby z zegarkiem.
Szczoteczka ulega zużyciu przez okres od 2 tygodni do 4 miesięcy (średnio ok. 2 miesiące) i po tym czasie należy ją koniecznie wymienić. Niektóre szczoteczki mają specjalne włókna, które odbarwiają się pod wpływem użytkowania.
Jeśli chorowaliśmy na jakąś chorobę infekcyjną (bakteryjną, wirusową, grzybiczą), szczoteczkę trzeba wymienić natychmiast po wyleczeniu.
Szczoteczka po zakończeniu mycia zębów powinna być przepłukana pod bieżącą wodą i pozostawiona do wyschnięcia (nie powinno się jej pakować do futerałów, chować w szczelnych pojemnikach itp., z tych gadżetów można korzystać jedynie po to by zabezpieczyć szczoteczkę w podróży).
Nową szczoteczkę po wyjęciu z opakowania powinno się umyć mydłem i spłukać bieżącą wodą.
Niestety samo regularne szczotkowanie zębów nie wystarczy, aby utrzymać je w dobrej kondycji. Nie bez znaczenia jest technika jaką stosujemy, czy odpowiednia szczoteczka.
Zbyt twarda szczoteczka oraz stosowanie za mocnych, szorujących, poziomych ruchów może zdziałać więcej złego niż dobrego, prowadząc do nieodwracalnych recesji dziąseł (obniżenia poziomu dziąseł).
Dlaczego należy myć zęby?
1. Po pierwsze – jama ustna jest siedliskiem niezliczonej ilości bakterii i innych drobnoustrojów.
Sposobem na zredukowanie ilości bakterii jest szczotkowanie zębów i oczyszczanie języka (to na nim zbiera się szczególnie dużo resztek pokarmowych, które są wspaniałą pożywką dla bakterii).
2. Po drugie – już po kilku dniach, zalegająca płytka bakteryjna zaczyna mineralizować tworząc kamień nazębny. Kamień nad- i poddziąsłowy można usunąć tylko w gabinecie stomatologicznym poprzez skaling lub piaskowanie.
3. Po trzecie – zaniedbana jama ustna jest po prostu nieestetyczna. Biofilm na zębach może mieć kolor od białawego przez żółty, po pomarańczowy lub nawet zielony. Kamień nazębny ma z kolei tendencję do przebarwiania się od pokarmów na ciemne kolory.
Co więcej, powoduje on recesje i zapalenia dziąseł. Zalegające na zębach resztki pokarmowe są fermentowane przez bakterie, co prowadzi do powstania halitozy, czyli cuchnącego oddechu.
4. Po czwarte – zaniechanie higieny jamy ustnej niesie ze sobą ryzyko poważnych powikłań. Jama ustna jest obszarem świetnie unaczynionym i unerwionym, a co za tym idzie dobrze połączonym z resztą organizmu. Wszelkie procesy chorobowe i zapalne rozprzestrzeniają się szybko drogą naczyń krwionośnych. Warto też zauważyć, że jama ustna jest położona w bardzo „strategicznej” okolicy – w pobliżu znajduje się wiele życiowo ważnych organów: mózg, oczy, narząd słuchu i węchu.
5. Po piąte – zaniedbywanie higieny jamy ustnej w dłuższej perspektywie czasu jest po prostu nieekonomiczne. Trzeba liczyć się z kosztami odbudowy protetycznej braków zębowych, leczenia kanałowego, ekstrakcjami lub kosztami ratowania stanu przyzębia i dziąseł.
Myję zęby, bo wiem dobrze o tym, kto ich nie myje ten ma kłopoty,
Żeby zdrowe zęby mieć, trzeba tylko chcieć.



Cukrzyca typu 1 jest najczęstszą postacią cukrzycy u dzieci: 90 do 95 procent osób poniżej 16 roku życia z cukrzycą ma tego typu. Jest to spowodowane niezdolnością trzustki do produkcji hormonu insuliny.
Cukrzyca typu 1 jest klasyfikowana jako choroba autoimmunologiczna, co oznacza stan, w którym układ odpornościowy organizmu „atakuje” jedną z własnych tkanek lub narządów. W cukrzycy typu 1 dochodzi do zniszczenia komórek produkujących insulinę w trzustce.
Co powoduje dziecięcą cukrzycę?
Podobnie jak w przypadku dorosłych, przyczyna cukrzycy w dzieciństwie nie jest zrozumiała. Prawdopodobnie wiąże się z kombinacją genów i czynników środowiskowych. Większość dzieci, u których rozwinął się typ 1, nie ma cukrzycy w rodzinie.
Jakie są objawy?
Główne objawy są takie same jak u dorosłych. Zazwyczaj pojawiają się w ciągu kilku tygodni:
– picie więcej niż zwykle, w tym przez noc;
– częste oddawanie moczu, w tym przez noc;
– utrata masy ciała;
– zmęczenie.
Objawy bardziej typowe dla dzieci obejmują:
– bóle brzucha
– bóle głowy
W jaki sposób cukrzyca jest leczona u dzieci?
Specjalny charakter zarządzania cukrzycą wieku dziecięcego oznacza, że większość dzieci jest pod opieką szpitala, a nie lekarza rodzinnego. Większość dzieci z cukrzycą wymaga leczenia insuliną. W takim przypadku dziecko będzie potrzebowało indywidualnej rutyny insulinowej, która zostanie zaplanowana wspólnie z zespołem diabetologicznym. Większość z nich stosuje obecnie częste dzienne schematy dawkowania insuliny szybko działającej w ciągu dnia i wolno działającej insuliny w nocy.
– Bardzo małe dzieci zwykle nie wymagają wstrzyknięcia w nocy, ale będą potrzebowały jednego z wiekiem.
– Coraz większa liczba dzieci korzysta z ciągłych pomp insulinowych.
Często w pierwszym roku od rozpoznania dziecko może potrzebować tylko małej dawki insuliny. Jest to określane jako „okres miesiąca miodowego”.
Oprócz leczenia insuliną ważne jest również dobre kontrolowanie glukozy i unikanie „hipo” (niskie stężenie glukozy we krwi). Dzieje się tak dlatego, że wiele powikłań cukrzycy wzrasta wraz z czasem trwania cukrzycy.
Zrozumienie wszystkich różnych aspektów cukrzycy i jej leczenia wymaga cierpliwości, ale przyniesie korzyści dziecku i życiu rodzinnym.
CO NOSIMY W PLECAKU…
Stanowisko Głównego Inspektora Sanitarnego dotyczące właściwego wyboru tornistra/plecaka szkolnego, a także wskazania jak prawidłowo zapakować i kontrolować jego właściwe użytkowanie:
waga tornistra nie powinna przekraczać 10 do 15% masy ciała ucznia
powinien posiadać usztywnioną ściankę przylegającą do pleców
jego ciężar powinien być rozłożony symetrycznie
cięższe rzeczy powinny być umieszczone na dnie, a lżejsze wyżej
tornister powinien mieć równe, szerokie szelki
długość szelek powinna umożliwić swobodne wkładanie i zdejmowanie jednocześnie zapewniając jak najlepsze przyleganie tornistra do pleców
zalecane jest dodatkowe zapięcie spinające szelki z przodu klatki piersiowej
tornister należy nosić na obu ramionach
konieczna jest kontrola rodziców nad zawartością tornistra, aby zapobiec zabieraniu przez uczniów nadmiernej ilości zbędnych rzeczy
wskazane jest podjęcie współpracy ze szkołą w celu zorganizowania na terenie szkoły miejsc, w których uczniowie będą mogli pozostawić część przyborów lub podręczników szkolnych.
Zaszczep w sobie chęć szczepienia to akcja informacyjna na temat szczepień ochronnych przygotowana przez Główny Inspektorat Sanitarny przy współpracy ekspertów w dziedzinie wakcynologii. Akcja ma na celu promocję szczepień ochronnych, jako najskuteczniejszej formy zapobiegania chorobom zakaźnym.
Chcesz wiedzieć więcej na temat:
praktycznych i organizacyjnych aspektów realizacji Programu Szczepień Ochronnych w Polsce
zmian w tej dziedzinie
Zapraszamy do zapoznania się z informacjami na stronie: http://szczepienia.gis.gov.pl/
Swędzący problem. Mimo postępu cywilizacyjnego pedikuloza (wszawica głowowa) stanowi nadal duży problem socjalny, higieniczny, a także medyczny. Do zarażenia pasożytami może dojść w każdym wieku, chociaż najczęstsze jest u dzieci i młodzieży. Badania Państwowego Zakładu Higieny pokazują, że problem wszawicy wśród uczniów dotyczy niemal połowy polskich szkół.
Aktualnie dostępne leczenie jest proste, szybkie, skuteczne i bezpieczne.
http://mlawa.psse.waw.pl/files/wsse/PSSE/PSSE_Mlawa/Pliki%20pdf/Folder%20-%20wszy.pdf
Stanowisko pracy ucznia:
Pobierz
Stanowisko pracy ucznia.pdf
Pobierz
SZKOŁA W KĄTACH SZKOŁĄ CZYSTYCH RĄK.pdf
Pobierz
higiena rąk.pdf