Innowacja z edukacji wczesnoszkonej „Literki w akcji” dla klasy Ic – prowadzona  roku szkolnego 2024/2025.

INNOWACJA

„Literki w akcji”

 

ROK SZKOLNY
2024/2025

Temat innowacji: „Literki w akcji”

Rodzaj innowacji: metodyczna

Autor innowacji: Aneta Wojtera

Nauczyciel wdrażający innowację: Justyna Wrzesińska

Uczniowie objęci innowacją: Uczniowie klasy IC

Data wprowadzenia innowacji: październik 2024

Data zakończenia innowacji: maj 2025

 

  1. Założenia innowacji:

Innowacja „Literki w akcji” jest zgodna z Podstawą Programową edukacji wczesnoszkolnej. Dąży do rozwijania kompetencji kluczowych u wychowanków poprzez twórcze i aktywizujące podejście do nauki alfabetu/liter. Pomaga wprowadzać litery w klasie pierwszej/podczas rocznego przygotowania przedszkolnego przy wykorzystaniu różnorodnych i dostosowanych do potrzeb uczniów metod. Zachęca tym samym do aktywnego zaangażowania uczniów w proces nauki.

            Innowacja dopinguje do interakcji między uczniami. Wspólne aktywności twórcze rozwijają kompetencje społeczne, takie jak współpraca, komunikacja i rozwiązywanie problemów. Zachęca również rodziców do aktywnego uczestnictwa, tworząc most pomiędzy szkołą, a domem. Rodzice mogą wspierać swoje dzieci w nauce poprzez angażowanie się w działania innowacyjne.

            Realizacja innowacji  sprzyja współpracy wewnątrz– i międzyszkolnej. Nauczyciele mogą dzielić się swoimi pomysłami na realizację zadań innowacyjnych w swojej szkole lub

z innymi uczestnikami projektu w kraju i za granicą. Poprzez zadania plastyczne, rysowanie, układanie liter w różne formy czy wykorzystanie kształtów do nauki, nauczyciel  będzie wspierał rozwój precyzyjnych ruchów rąk, a tym samym rozwijał sprawność motoryczną

u dzieci. Innowacja harmonijnie łączy tradycyjne metody nauczania z nowoczesnymi technologiami. Tworzy przestrzeń, w której nauka liter to fascynująca podróż zarówno dla tych, którzy preferują tradycyjne metody, jak i tych, którzy chcą wykorzystać nowoczesne narzędzia, również te zakupione w ramach programu ‘”Laboratoria przyszłości”.

  1. Cele innowacji

Cel ogólny:

  • rozwijanie kompetencji kluczowych

Cele szczegółowe:

Uczeń

  • poznaje litery poprzez zabawę i zadania stawiane mu do wykonania,
  • poznaje różnorodne techniki plastyczne,
  • rozbudza inwencję twórczą i kreatywność,
  • wydłuża zdolność koncentracji uwagi,
  • rozwija umiejętności społeczne,
  • rozwija sprawność motoryczną,
  • rozwija umiejętności cyfrowe.

 

  1. Przebieg innowacji

Działania innowacyjne obejmują uczniów klasy 1C. Będą odbywać się raz w tygodniu, od października 2024 roku do stycznia 2025 roku (1 etap) i od lutego do maja 2025 roku (2 etap).

Innowacja opierać będzie się na projekcie edukacyjnym autorstwa „Eduprint  Aneta Wojtera”: „Literki w akcji” .  Autor dostarczył regulamin projektu, który jest dołączony do programu innowacji.

Nauczyciel w ramach innowacji działa w zamkniętej grupie projektowej na portalu Facebook: Międzynarodowy projekt edukacyjny „Literki w akcji”. W ramach tej grupy raz
w miesiącu przedstawia fotorelację z wykonywanych zadań oraz dzieli się  pomysłami

z innymi uczestnikami.         

Nauczyciel wdrażający innowację wykonuje ze swoją klasą w każdym wskazanym miesiącu minimum jedno zadanie z trzech przedstawionych przez organizatora, wykorzystując wprowadzaną w tym czasie literę lub litery.  Autor innowacji określa szczegółowy plan zadań na dany miesiąc oraz dostarcza ewentualne materiały niezbędny do jego  realizacji.

 

 

  1. Potrzebne zasoby

Innowacja nie wymaga dodatkowych kosztów. Nauczyciel ma dostęp do szkolnego ksera. Nauczyciel i uczniowie we własnym zakresie dostarczają pomoce potrzebne do zadań.

  1. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)

Uczniowie:

  • poznają litery w sposób aktywny i nieszablonowy,
  • używają różnorodnych technik plastycznych,
  • są zmotywowani do podejmowania samodzielnych działań,
  • rozwijają kreatywność,
  • potrafią skoncentrować się przez dłuższy czas,
  • rozwijają precyzyjne ruchy rąk,
  • rozwijają kompetencje informatyczne.

Nauczyciel:

  • wykorzystuje atrakcyjną, zachęcająca do pracy formę zajęć,
  • stwarza sytuację edukacyjną sprzyjającą nabywaniu i rozwijaniu kompetencji kluczowych,
  • rozwija współpracę wewnątrz- i międzyszkolną;
  • rozszerza swój warsztat pracy.

Szkoła:

  • podnosi jakość swojej pracy poprzez wprowadzanie innowacyjnych metod nauczania,
  • buduje swój pozytywny wizerunek w środowisku, jako placówki dbającej o różnorodne metody pracy edukacyjnej.

 

  1. Procedura osiągania celów

Cele kształcenia zostaną osiągnięte poprzez:

  • odpowiednie dobranie treści nauczania i systematyczną ich realizację,
  • właściwą realizację zajęć,
  • wykorzystanie i stosowanie właściwych:
    • metod nauczania
    • środków dydaktycznych
    • form organizacyjnych,
  • ocenę pracy,
  • pilotowanie pracy ucznia.

Praca na zajęciach w ramach działań innowacyjnych jest dostosowana do zdolności każdego ucznia. Indywidualizacja polega na ciągłym monitorowaniu postępu i efektów pracy każdego uczestnika, systematyczności oraz stałym oddziaływaniu. Każdy etap pracy jest poprzedzony dokładną instrukcją. Podczas zajęć istotne jest, aby dzieci czuły się zrelaksowane i spokojne. Dlatego też, pozytywne wzmocnienie jest używane jako narzędzie oceny postępów.

Metody nauczania są dostosowane do unikalnych potrzeb i możliwości każdego ucznia.

Metody pracy:

  • podająca (pogadanka, opis, wyjaśnienie),
  • eksponujące (pokaz, prezentacja),
  • praktyczna (zadania innowacyjne).

Formy pracy:

  • indywidualna
  • grupowa
  • zespołowa
  1. Ewaluacja:

Zajęcia innowacyjne powinny uwzględniać głównie ocenę pozytywną. Stosowanie oceniania pozytywnego pozwoli na wzmocnienie motywacji poznawczych. 

 

W ramach kontroli osiągnięć uczniów przewiduję:

  • obserwację: zaangażowanie i wkład pracy ucznia na zajęciach,
  • rozmowę z uczniem i jego rodzicami.

W ramach oceniania osiągnięć uczniów przewiduję: pochwałę słowną i pisemną.