Innowacja z edukacji wczesnoszkonej „Literki w akcji” dla klasy Ic – prowadzona roku szkolnego 2024/2025.
INNOWACJA
„Literki w akcji”
ROK SZKOLNY
2024/2025
Temat innowacji: „Literki w akcji”
Rodzaj innowacji: metodyczna
Autor innowacji: Aneta Wojtera
Nauczyciel wdrażający innowację: Justyna Wrzesińska
Uczniowie objęci innowacją: Uczniowie klasy IC
Data wprowadzenia innowacji: październik 2024
Data zakończenia innowacji: maj 2025
- Założenia innowacji:
Innowacja „Literki w akcji” jest zgodna z Podstawą Programową edukacji wczesnoszkolnej. Dąży do rozwijania kompetencji kluczowych u wychowanków poprzez twórcze i aktywizujące podejście do nauki alfabetu/liter. Pomaga wprowadzać litery w klasie pierwszej/podczas rocznego przygotowania przedszkolnego przy wykorzystaniu różnorodnych i dostosowanych do potrzeb uczniów metod. Zachęca tym samym do aktywnego zaangażowania uczniów w proces nauki.
Innowacja dopinguje do interakcji między uczniami. Wspólne aktywności twórcze rozwijają kompetencje społeczne, takie jak współpraca, komunikacja i rozwiązywanie problemów. Zachęca również rodziców do aktywnego uczestnictwa, tworząc most pomiędzy szkołą, a domem. Rodzice mogą wspierać swoje dzieci w nauce poprzez angażowanie się w działania innowacyjne.
Realizacja innowacji sprzyja współpracy wewnątrz– i międzyszkolnej. Nauczyciele mogą dzielić się swoimi pomysłami na realizację zadań innowacyjnych w swojej szkole lub
z innymi uczestnikami projektu w kraju i za granicą. Poprzez zadania plastyczne, rysowanie, układanie liter w różne formy czy wykorzystanie kształtów do nauki, nauczyciel będzie wspierał rozwój precyzyjnych ruchów rąk, a tym samym rozwijał sprawność motoryczną
u dzieci. Innowacja harmonijnie łączy tradycyjne metody nauczania z nowoczesnymi technologiami. Tworzy przestrzeń, w której nauka liter to fascynująca podróż zarówno dla tych, którzy preferują tradycyjne metody, jak i tych, którzy chcą wykorzystać nowoczesne narzędzia, również te zakupione w ramach programu ‘”Laboratoria przyszłości”.
- Cele innowacji
Cel ogólny:
- rozwijanie kompetencji kluczowych
Cele szczegółowe:
Uczeń
- poznaje litery poprzez zabawę i zadania stawiane mu do wykonania,
- poznaje różnorodne techniki plastyczne,
- rozbudza inwencję twórczą i kreatywność,
- wydłuża zdolność koncentracji uwagi,
- rozwija umiejętności społeczne,
- rozwija sprawność motoryczną,
- rozwija umiejętności cyfrowe.
- Przebieg innowacji
Działania innowacyjne obejmują uczniów klasy 1C. Będą odbywać się raz w tygodniu, od października 2024 roku do stycznia 2025 roku (1 etap) i od lutego do maja 2025 roku (2 etap).
Innowacja opierać będzie się na projekcie edukacyjnym autorstwa „Eduprint Aneta Wojtera”: „Literki w akcji” . Autor dostarczył regulamin projektu, który jest dołączony do programu innowacji.
Nauczyciel w ramach innowacji działa w zamkniętej grupie projektowej na portalu Facebook: Międzynarodowy projekt edukacyjny „Literki w akcji”. W ramach tej grupy raz
w miesiącu przedstawia fotorelację z wykonywanych zadań oraz dzieli się pomysłami
z innymi uczestnikami.
Nauczyciel wdrażający innowację wykonuje ze swoją klasą w każdym wskazanym miesiącu minimum jedno zadanie z trzech przedstawionych przez organizatora, wykorzystując wprowadzaną w tym czasie literę lub litery. Autor innowacji określa szczegółowy plan zadań na dany miesiąc oraz dostarcza ewentualne materiały niezbędny do jego realizacji.
- Potrzebne zasoby
Innowacja nie wymaga dodatkowych kosztów. Nauczyciel ma dostęp do szkolnego ksera. Nauczyciel i uczniowie we własnym zakresie dostarczają pomoce potrzebne do zadań.
- Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
- poznają litery w sposób aktywny i nieszablonowy,
- używają różnorodnych technik plastycznych,
- są zmotywowani do podejmowania samodzielnych działań,
- rozwijają kreatywność,
- potrafią skoncentrować się przez dłuższy czas,
- rozwijają precyzyjne ruchy rąk,
- rozwijają kompetencje informatyczne.
Nauczyciel:
- wykorzystuje atrakcyjną, zachęcająca do pracy formę zajęć,
- stwarza sytuację edukacyjną sprzyjającą nabywaniu i rozwijaniu kompetencji kluczowych,
- rozwija współpracę wewnątrz- i międzyszkolną;
- rozszerza swój warsztat pracy.
Szkoła:
- podnosi jakość swojej pracy poprzez wprowadzanie innowacyjnych metod nauczania,
- buduje swój pozytywny wizerunek w środowisku, jako placówki dbającej o różnorodne metody pracy edukacyjnej.
- Procedura osiągania celów
Cele kształcenia zostaną osiągnięte poprzez:
- odpowiednie dobranie treści nauczania i systematyczną ich realizację,
- właściwą realizację zajęć,
- wykorzystanie i stosowanie właściwych:
- metod nauczania
- środków dydaktycznych
- form organizacyjnych,
- ocenę pracy,
- pilotowanie pracy ucznia.
Praca na zajęciach w ramach działań innowacyjnych jest dostosowana do zdolności każdego ucznia. Indywidualizacja polega na ciągłym monitorowaniu postępu i efektów pracy każdego uczestnika, systematyczności oraz stałym oddziaływaniu. Każdy etap pracy jest poprzedzony dokładną instrukcją. Podczas zajęć istotne jest, aby dzieci czuły się zrelaksowane i spokojne. Dlatego też, pozytywne wzmocnienie jest używane jako narzędzie oceny postępów.
Metody nauczania są dostosowane do unikalnych potrzeb i możliwości każdego ucznia.
Metody pracy:
- podająca (pogadanka, opis, wyjaśnienie),
- eksponujące (pokaz, prezentacja),
- praktyczna (zadania innowacyjne).
Formy pracy:
- indywidualna
- grupowa
- zespołowa
- Ewaluacja:
Zajęcia innowacyjne powinny uwzględniać głównie ocenę pozytywną. Stosowanie oceniania pozytywnego pozwoli na wzmocnienie motywacji poznawczych.
W ramach kontroli osiągnięć uczniów przewiduję:
- obserwację: zaangażowanie i wkład pracy ucznia na zajęciach,
- rozmowę z uczniem i jego rodzicami.
W ramach oceniania osiągnięć uczniów przewiduję: pochwałę słowną i pisemną.